Reflectie Project II

In de laatste blog berichten was er allerlei informatie over een mysterieuze project genaamd “Flowergotchi”. Nu is de tijd gekomen om eindelijk het afgewerkte product te ontrafelen. Joepie!

Bekijk een kort filmpje of lees het blog bericht om meer detail te weten te komen over het creatie proces.

Week 1

We zijn begonnen met de taakverdeling. Om het team te ontmoeten, gelieve het vorige blog bericht te raadplegen. Kenzo wou de back-end doen, terwijl Yentl vroeg om de front-end van de app te mogen doen. Kenneth zou zorgen voor de hardware. Mijn taak was om de API te schrijven. Zo gezegd, zo gedaan.

We maakten onze taken aan op Visual Studio Team Services (omdat we agile moesten werken) en begonnen eraan. Alles ging zeer vlotjes en na ongeveer twee dagen waren we al klaar met al het werk dat we moesten doen tijdens die sprint (…¬†Sprints¬†of¬†iteraties. Die duren meestal … ca. een week…¬†Sprints resulteren in zo tastbaar mogelijke resultaten,¬†bron). Oeps. Ach ja, waarom ook niet meteen het werk van de tweede week maken?

De tijd kwam eraan om een vergadering met onze coach te boeken. Deze taak was gemakkelijker gezegd dan gedaan want ze is heel heel drukbezet. Maar aangezien het werk zo goed ging, maakte het niet uit dat de vergadering een dagje eerder zou plaats vinden dan het oorspronkelijke einde van onze sprint. Gelukkig was ze heel enthousiast maar ze gaf ons de raad om het wat kalmer aan te doen of we zouden geen werk meer over hebben. Dat was het moment waarbij we afscheid namen van onze hoop op een vroege vakantie en begonnen aan week 2.

Week 2

In week twee was er een expositie voor de Industrieel Product Ontwerp studenten gepland. We beloofden onze klant,¬†Stijn van der Heijden, dat we een werkende demo zouden voorzien op het moment dat hij zou moeten presenteren. Het registreer gedeelte was afgewerkt in de eerste week dus deze week zouden we ons concentreren op de laatste delen van de app. Twee pagina’s hadden nog heel wat aandacht nodig: de hoofdpagina met de status van √©√©n plant en de plank pagina met een overzicht van alle planten. De overige twee pagina’s zouden juist twee statische prentjes moeten zijn dus dat zou geen probleem mogen vormen.

De expo kwam als maar dichterbij en ons werktempo als maar sneller. Behalve voor één ding. Onze app bleef maar crashen op de meest willekeurige momenten. Ik kan je dit vertellen, een bug proberen vinden zonder enige indicatie of wat dan ook is zeer zenuwslopend en vraagt om heel wat geduld. Na breakpoints te plaatsen op bijna elke lijn code waar iets fout zou kunnen lopen, hebben we uiteindelijk ontdekt dat de afbeeldingen die we gebruikten veel te groot waren. Dit is een fout die niemand in ons team ooit zal vergeten want dat was de eerste keer dat we overuren deden. Gelukkig kocht de schuldige koffiekoeken de volgende dag en was er een nieuwe traditie geboren. Elke teamlid zou één keer per koffiekoeken kopen. Dit hielp natuurlijk voor de sfeer van ons groepje.

Uiteindelijk was het tijd voor de expo en iedereen die het Flowergotchi standje bezocht vertrok met een glimlach op hun gezicht. We hadden ook de kans om de andere Industrieel Product Ontwerp studenten te bezoeken en hen te evalueren. Dit was heel leuk en zeer interessant. We eindigden week twee op een wolk van creativiteit, en dat was mooi.

Week 3

Zoals in week twee stond er opnieuw een expositie op de agenda. Deze keer voor externe partijen die interesse hadden in NMCT. Oei, deze keer moest alles er super afgewerkt uit te zien want er werd ons verteld dat we gefilmd en ge√Įnterviewd zouden worden voor promomateriaal. Tijd om extra functionaliteiten toe te voegen! Een meer gedetailleerde pagina over profielinfo werd toegevoegd, opties om planten te bewerken en toe toe voegen, en de statische afbeelding van de catalogus werd interactief. Bovendien ontdekte Kenzo een manier om QR codes in te scannen. Hoe cool is dat?

Deze expo was veel kleiner en spijtig genoeg hadden we geen kans tot veel interactie met de andere NMCT teams. Langs de andere kant hebben we nuttige feedback gekregen van de bezoekers en dat gaf ons een paar nieuwe inzichten.

Op het einde van deze week kregen we plots een hele hoop nieuwe taken zoals een video, een Pecha Kucha (een concept voor het houden van korte, creatieve presentaties, source), een handleiding en nog wat andere dingen maken. Gelukkig was er nog steeds week vier.

Week 4

Week vier was de saaiste week omdat we veel administratief werk moesten doen. Gelukkig hadden we nog veel energie over dus staken we alles wat we nog hadden in deze documenten en andere dingen. Een van die resultaten is het filmpje, dat ik gemaakt heb met Adobe Premiere, bovenaan dit bericht (ga het bekijken als je dat nog niet gedaan zou hebben). Op de laatste dag van deze week moesten we ons werk presenteren voor een jury. Ik haat presenteren vanuit de grond van mijn hart maar gelukkig hadden mijn teamgenoten een andere mening. Dankzij hun vrolijke animo kalmeerde ik en deden we allemaal een presentatie voor een uiteindelijk blije jury!

Deze laatste weken waren zeer educatief en ik zal het team missen. Nu gaan onze wegen scheiden maar hopelijk zien we elkaar in de toekomst terug om nog meer projecten te maken.

P.S. als je ooit een Flowergotchi wilt voor jezelf, gelieve Stijn van der Heijden te contacteren want ik ben vrij zeker dat hij het vroeg of laat op de markt brengt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *